انتقاد از طرح جابجایی اپراتورها/ ترابردپذیری استاندارد نیست

مدیرعامل اپراتور همراه اول با انتقاد از تصمیم وزارت ارتباطات برای اجرای طرح جابجایی اپراتورها بدون تغییر شماره گفت: روشی که برای «ترابردپذیری شماره موبایل» دنبال می‌شود استاندارد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید صدوقی امروز سه شنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام همراه اول درباره چالش احتمالی اجرای طرح ترابردپذیری شماره ها (جابجایی اپراتور بدون تعویض شماره) اظهار کرد: قرار هست طبق وعده مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این طرح در اردیبهشت ماه اجرایی شود و ما هم از قبل زیرساخت های لازم را برای اجرای این طرح ایجاد کرده ایم.

روش ایران در ترابردپذیری استاندارد نیست

مدیرعامل همراه اول گفت: اکنون ۳ معاونت در شرکت ارتباطات سیار در کمیته ای برای این طرح مسئولیت دارند و برای ایجاد زیرساخت ها از حضور مشاور خارجی حرفه ای بهره گرفته ایم.

صدوقی با بیان اینکه تجارب کشورهای اجرا کننده این طرح را بررسی کرده ایم، گفت: روشی که در ایران دنبال می شود استاندارد نیست. اگر قرار باشد از داخل و خارج از کشور با اجرای ترابردپذیری، تماس حاصل شود، ترافیک باید به سمت سوئیچ های استانی زیرساخت و مخابرات رود تا بعد از آن به اپراتور مربوطه منتقل شود.

وی افزود: قرار است ترافیک از بستر ثابت به همراه اول و بعد اپراتورها منتقل شود. این کار مشکلات فنی دارد و موضوع را به رگولاتوری اطلاع داده ایم.

طرح مکالمات نامحدود به دلیل درخواست اپراتورهای رقیب متوقف شد

وی با اعلام جزئیاتی از طرح مکالمه نامحدود اپراتورها و دلایلی که منجر به توقف این طرح شد نیز گفت: سال گذشته اپراتور رقیب ابتدا طرحی را اعلام کرد که مشترک با یک‌هزار تومان شارژ، بتواند ۱۰۰ برابر مکالمه کند که این موضوع نوعی دامپینگ در فضای اپراتوری محسوب می‌شد.

وی افزود: برهمین اساس در پاسخ به این طرح، ما طرحی را آماده کرده و در قالب طرح «هدف را بزن» شرایطی برای ارائه‌ مکالمات نامحدود فراهم آوردیم که طی مدت کوتاهی ۲ میلیون مشترک فعال به شبکه همراه اول اضافه شد.

صدوقی افزود: شرایط مشترکان میلیونی همراه اول و مشترکان ۲۷ میلیونی تلفن ثابت مخابرات، وضعیت موفقی را در این طرح برای همراه اول رقم زد که در مقابل، اپراتور رقیب برای جبران، چندین بار طرح خود را به ماهانه، هفتگی و حداقل ۵ هزار تومان تغییر داد.

وی گفت: اما درنهایت، اقدام هوشمندانه اپراتور اول در این طرح، بازی را به نفع همراه اول تغییر داد که چندی بعد با شکایت اپراتورهای دیگر، سازمان تنظیم مقررات دستور داد که طرح را متوقف کنیم.

صدوقی گفت: با اجرای این طرح در سال ۹۴، درآمد پیش‌بینی شده همراه اول ۲ درصد کاهش یافت، اما به جذب مشترک بیشتر انجام شد.

اجرای طرح جابجایی اپراتورها به یک سال زمان نیاز دارد

همچنین در این مراسم سید مصطفی سید هاشمی رئیس هیات مدیره مخابرات ایران نیز در ارتباط با ترابردپذیری گفت: این موضوع تهدید مهمی برای اپراتور همراه اول است و لذا از رگولاتوری تقاضای یک سال تنفس کردیم اما نپذیرفتند.

وی با تاکید براینکه ترابردپذیری به نفع اپراتورهایی با حداقل مشترکان است خاطرنشان کرد: توقع داریم سهم ۵۹ درصدی همراه اول در بازار ارتباطات کشور، با اجرای این طرح حفظ شود.

به گزارش مهر، در مجمع عادی سالیانه سهامداران شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با تقسیم ۲۵۳۷ میلیارد تومان سود نقدی دوره عملکرد مالی سال ۹۴ میان سهامداران این شرکت موافقت شد. سهامداران به ازای هر سهم مبلغ ۶۰۲۵ ریال سود نقدی دریافت کردند.

دراین مراسم هنگام قرائت گزارش هیات مدیره همراه اول، از سال ۹۵ به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌های پیش روی صنعت مخابرات در ایران یاد شد که در آن همراه اول خود را با ریسک‌هایی همچون اپراتورهای مشترک و توسعه شبکه‌های اجتماعی آماده خواهد کرد.